torsdag 18 februari 2016

Bloggens A och O

God dag på er!
Idag tänkta jag att vi ska ta reda på hur man blir en framgångsrik bloggare. Rättare sagt att man har en stadig läsekrets, det är kanske det jag menar med framgångsrik. Jag själv har startat en massa bloggar med olika framgångar. Jag började blogga för cirka 12-13 år sen kanske. Min största blogg är min blogg som funnits längst. Det lever än idag med bara med på nåder. Men jag har stadigt några hundra besökare varje dag ändå fast jag inte skrivit någon på månader. Nu till nutiden.
För det första, oavsett vad du väljer för plattform till din blogg så ska du se till att folk kan följa dig på olika sätt. Viktigast är att folk kan följa dig via mail. Alltså att folk får ett mail när man skrivet ett inlägg. Här felar 90% av alla bloggare. Det spelar ingen roll att du kan lägg bokmärka en blogg på webläsaren. Det är bara att du förvara bloggen på ett ställe som du för det mesta inte kommer att titta efter. Så se till att dina läsare kan få ett mail när du skriver ett inlägg. Du är beroende av dina läsare. Syns du inte så finns du inte, så enkelt är det.
Vill man ha en fin läsekrets så måste man ha tålamod. All ära med metataggar och spridning på sociala medier så är det innehållet som räknas. Skriver man mycket om inget så sviker läsarna förr eller senare. Har man bloggkramp så skriv det och låt bloggen vila ett tag. Många unga gör precis tvärtom. De skrotar bloggen och gör en ny i tron att krampen ska lätta. Hur dum får man vara? Det man byggt upp raseras direkt. Några bra exempel på bloggare som hållit fast vid sin blogg länge är:
Tinkerbella
11427262_154921278174956_1648815399_n
Självporträtt av Isabella "Tinkerbella" Johansson.
Nevnarien
Photographer: Elin KeroContact: blogg@elinkero.se Blog: http://nevnarien.se/
Elin "Nevnarien" Kero med sin älskade båge. Givetvis har hon själv tagit bilden.
Dessa två damer vet hur man bloggar och gör det dessutom sporadisk. De behöver inte blogga varje dag, men de hänger i. Bloggen har blivit en del av deras livsstil. De har en stor läsekrets. Dessutom har de ett stort intresse av fotografering.
Nu börjar inlägget bli långt. Tänk på detta om du inte redan gjort det. Se till att dina läsare kan följa dig på olika sätt, främst via mail. Plus att fixa metataggar och skriv mycket i början.
Mitt bloggande här ser jag som ett studie i bloggandet. Kommer redovisa hur det går. Kommer inte promota bloggen så mycket utan ser hur den växer i stället.
Ha det bra och krama varandra!
unnamed
#blogg #blog #bloggare #tinkerbella #nevnarien #slabg8r

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar